
Для успішної адаптації дитина повинна досягти певної стадії розвитку: фізичного, розумового і соціального. Більшість дітей вступають до дитячого садка чи ясел у віці від 1,5 до З років. Однак, з деяких причин буває, що дитина починає відвідувати садок у віці 5—5,5 років. У будь-якому віці — це різка зміна звичного способу життя, початок нового періоду. Далеко не всі діти легко сприймають цю зміну.
Процес пристосування (адаптації) до дитячого садка проходить індивідуально. Середній строк адаптації дітей раннього віку – 7-15 днів, молодшого дошкільного віку – 2-3 тижні, старшого дошкільного віку – 1 місяць. виникнення у дитини стійкого «адаптаційного синдрому» свідчить про її неготовність до виходу із сім’ї.
Як батькам визначити готовність дитини раннього віку до дитячого садка?
✔ На прогулянці малюк сам підходить до дітей на майданчику, намагається вступити в контакт.
✔ Маля здатне кілька годин на день проводити без мами.
✔ Дитина розбірливо може виразити свої потреби словами.
✔ Малюк уже досить спритний, вміє самостійно їсти (і пережовувати!), миє руки й умивається, вдягає і знімає із себе основні предмети одягу.
✔ До кінця раннього віку в дитини з’являється прагнення до самостійності, її інтереси переміщаються від світу предметів до світу спілкування з дорослими.
Щоб процес адаптації не затягувався, необхідно:
⇨ У перші дні – короткочасне перебування у групі – 1-2 години;
⇨ Наблизити домашній режим до садкового;
⇨ Утримуватися від шумних масових вистав, або зменшити емоційне навантаження;
⇨ Навчати навичок самообслуговування (одягання, умивання, складання іграшок).
Головною педагогічною умовою успішної адаптації дитини до дитячого садочка є єдність вимог до малюка в сім’ї та дитсадка. Правильна поведінка рідних у період адаптації дуже важлива, педагоги повинні надати рекомендації батькам:
⇨ Дитині потрібно говорити, що вона вже доросла;
⇨ Не залишати дитину на цілий день у групі;
⇨ Гуляти на майданчику після відвідування садка;
⇨ Давати із собою улюблені іграшки;
⇨ Повідомляти вихователя про особливі звички дитини;
⇨ Придумати ритуал «прощання» й обіграти його вдома;
⇨ Зустрічати дитину з посмішкою;
⇨ Розповідати якомога більше позитивного про садок;
⇨ Підтримувати самостійність дитини вдома.
( Джерело інформації – Ясінська Х. Адаптація дітей раннього віку до перебування в ДНЗ// Психолог дошкілля. – №4(21).