Надання першої психологічної допомоги при гострих стресових ситуаціях (якщо ти не психолог)

11.Гру.2023
Надання першої психологічної допомоги при гострих стресових ситуаціях (якщо ти не психолог)

Дані правила дуже прості і підходить для любої людини, яка в змозі надавати психологічну допомогу населенню, що постраждав.

Основна задача: зупинити гострий стан.

1. Потрібно заспокоїтись самому. Надавайте допомогу лише у досить стабільному емоційному стані.
2. Не потрібно говорити про емоції людини. В стані паніки людина, якій ви допомагаєте нічого не зрозуміє.
3. Категорично заборонено говорити: «Все буде добре», «Скоро все закінчиться». Таким чином ви даєте недостовірну інформацію, адже не знаєте чи буде так, як ви кажете. Окрім того такі слова викликають в людини почуття самотності і обману. Це виглядає так, ніби ніхто її не розуміє.
4. Говорити потрібно спокійно і повільно. Вирівняйте дихання людини під ваше. Починайте дихати по квадрату разом (на 4 секунди вдих, 4 затримка, 4 видих, 4 затримка і так по колу). Ваше завдання своєю інтонацією і темпом дати відчуття опори і впевненості.
5. По менше тексту. Всі вислови мають бути короткими та чіткими. Якщо людина не реагуєте, задавайте питання по типу: «Подивись на мене», «Дай мені свою руку». Погляд людини треба виводити з однієї точки.
6. Обов’язково потрібно встановити контакт: представитись і запропонувати свою підтримку.
7. Задавайте людині короткі питання, про те, як її звати, куди людина йшла, чи де живе, чим займається, що має у своїй валізі.
8. Не перебивайте людину. Включайте активне слухання. Кажіть, що розумієте відчуття людини, адже ви також в цій ситуації. Потрібно дати людині максим відчуття безпеки і те, що людина не сама з цією бідою.
9. Якщо людина в паніці і не може спокійно сидіти, стояти чи лежати потрібно використовувати техніки заземлення. Цей етап вимагатиме вашої творчості. Можна, наприклад, попросити допомогти вам у чомусь. Все залежить де ви на даний стан знаходитесь. Якщо це сховище, то можна ходити пропонувати людям воду, допомогти з облаштуванням, погратись з дітьми.
10. Потім нормалізація. Говоримо: «Всі свої реакції, які відчуваємо» (перерахувати те, що ви бачите, наприклад сльози, розгубленість, тривога, спустошеність, жах, збентеження, загальмованість, агресія тощо) – це нормальні реакції на ненормальну ситуацію». Обов’язково скажіть про це людині.
11. Рідкісна ситуація – людина в ступорі. Якщо людина завмерла і не реагує застосовуйте голос (скажіть щось впевнено і голосно), візуальні подразники (помахайте рукою перед очима).